Dňa 19.10.2017 sme sa stali svedkami mediálneho boom-u. Internet a média nás zaplavili informáciami o výrazných zmenách facebooku na Slovensku. Slováci sa tak stali „pokusným králikom“ najväčšej sociálnej siete Facebook.
Facebook pridal novú funkciu, ktorá výrazne zmenila používanie tejto sociálnej siete na Slovensku. Funkcia má názov Facebook Prieskumník (Facebook Explore Feed) a nájdeme ju pod ikonkou raketky.
Táto výrazná zmena je testom a spolu so Slovenskom prebieha v ďalších 5 krajinách: na Srí Lanke, v Srbsku, Bolívii, Guatemale a Kambodži. Ako dlho bude tento tesť trvať, nevie niekto povedať – ani samotná spoločnosť sa k tomuto nevyjadrila.
Mesiac po spustení, okolo 20.11.2017 sa opäť v médiách objavili informácie o facebook prieskumníkovi – údajne končí. Bol to však omyl.
“Bol to bug, ktorý sme opravili,” reagoval na otázky Denníka N hovorca Facebooku. “Test naďalej beží,” dodal.
Čo je facebook prieskumník, facebook explore feed?
Všetky tieto tri pojmy označujú novú funkciu facebooku.
Jednoducho povedané – facebook pridal nový feed a oddelil tak príspevky priateľov od príspevkov stránok. Vznikla tak nová nástenka, ktorá má ikonku raketky a práve tam sa nachádzajú príspevky stránok.
Užívatelia dnes vidia už len to, čo zdieľajú ich priatelia a taktiež príspevky podporené reklamou. Príspevky ich obľúbených stránok, ktorým dali „páči sa mi to“ sa nachádzajú v samostatnom feede – v prieskumníkovi. Prieskumník rozoznáte jednoducho – má ikonku raketky.
Avšak v raketke nájde aj niečo iné… Facebook zaviedol funkciu, ktorá vám automaticky poskytne obsah aj tých stránok, ktoré nesledujete, ale mohli by byť pre vás zaujímavé.
Zároveň je nutné dodať, že prieskumník nie je až taká novinka. Táto funkcia funguje už nejaký ten čas. Rozdiel je v tom, že v iných krajinách (okrem testovaných) prieskumník združuje obsah, ktorý by vás mal zaujímať – teda pomáha užívateľom objaviť nové stránky a nový obsah.
Čo spôsobil facebook prieskumník stránkam značiek?
Zavedením novej funkcie sa okamžite znížil organický dosah príspevkov (reach) v priemere o viac ako 50%. Toto číslo mám zo štatistík stránok, ktoré spravujem. Pokles som zaznamenal taktiež aj pri engagemente (interakcia s príspevkom).
Stránkam s malým počtom fanúšikov sa znížil dosah aj o 70%. Žiaľ, taká je realita a preto sa treba dobre zamyslieť čo a ako publikovať ďalej.
Môj pohľad na facebook prieskumník
Ulahodenie môjmu egu
Nedá mi, ak by som nereagoval krátkym odsekom o tom, ako som sa docela dobre pobavil, keď vyšli informácie o tom, že prieskumník končí.
Skutočne som sa náramne bavil z predčasnej radosti „marketérov“ a „social media manažérov“, ktorí asi nemajú veľa práce, keďže dokážu polemizovať aj niekoľko hodín o všetkom a zároveň o ničom (slušne povedané).
Potom sa zamýšľam nad tým, kto vlastne robí ich prácu a úlohy, keď oni musia okomentovať všetko všetkým a viesť siahodlhé debaty o tom „A čo keby… niekedy, možno…“
Čo k tomu dodať? Neviem, ale z niektorých názorov som sa kosil riadne. Ľudia, ktorí si prečítali pár článkov, niečo skúsili a už sú z nich social media špecialisti a guruovia 😀
Ego je spokojné, poďme späť k veci…
Raketka je u nás mesiac a pol, preto budem aj naďalej sledovať dianie v téme a informovať vás. Aktuálne testujem výkonnosť reklamných kampaní po zavedení tejto novej fičúry z dielne facebooku. Ak máte nejaké otázky, pokojne mi napíšte email alebo sa podeľte o komentár pod týmto článkom.
Ďalšie štúdium/zdroje o tejto téme
Odporúčam prečítať podľa mňa tieto 3 TOP články o facebook prieskumníkovi:
- článok od Paravan Interactive:
FB Explore Feed: Triezvy pohľad marketérov - článok od Filipa Struhárika:
Čo nás Facebook naučil, keď spustil slovenský test Prieskumníka - článok od Kremsa Digital:
Aká je budúcnosť firiem na facebook-u s novým explore feed-om?
Comments